uitgebreid

Aanmelden op VVA

wachtwoord vergeten?

Nieuws

Te Gek: documentaire op Canvas

Aangemaakt door: Ruth Raymaekers

Op: 03/10/2011 18:14

Vanaf dinsdag 4 oktober is op Canvas wekelijks het programma ‘Té Gek’ om 22u05 te volgen. In deze zesdelige documentaire reeks gaat Annick Ruyts op zoek naar de psychische problemen van vandaag. Hoe is het gesteld met de geestelijke gezondheid in Vlaanderen? En hebben er zich de voorbije jaren veranderingen voorgedaan in onze samenleving die een invloed hadden op ons psychische welzijn? Dit programma probeert het taboe rond psychiatrische problemen te doorbreken.

In aflevering 2 (op 11 oktober) met thema ‘De jeugd van tegenwoordig’ komt autisme uitvoerig aan bod: Lien getuigt en Annemie Aerts, GOn - coördinatrice van het BUSO Kristus Koning te Brecht lichtl autisme toe.
Ook in aflevering 6 (8 november) met thema ‘Psychologisering’ zal autisme kort besproken worden. Alexander is een volwassen man die ontdekte dat hij autisme had nadat zijn zoon ook de diagnose had gekregen. Ze komen beiden aan het woord.

Meer info over de volledige reeks vind je op Canvas.

Op woensdag 5 oktober zal Annick Ruyts, presentatrice van ‘Té Gek’ ook te zien zijn in ‘De Laatste Show’ op Eén.
 

Thema: autisme algemeen | dagelijks levendiagnose > handicap

Reacties

Mooie eerste uitzending vind ik.

Wat ik vooral heb onthouden is dat al die professoren de link legden met onze maatschappij en de druk die we ons daarvoor (onbewust) opleggen. Heel moeilijk voor 'normale' mensen, ik ben benieuwd voor de volgende aflevering : jongeren en autisme.

Reactie geplaatst door creatiefje op 05/10/2011 - 18:21:18

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat autisme een psychische ziekte is. Maar ik ben natuurlijk geen wetenschapper. Mijn visie is dat je als autist evengoed geen psychische problemen kan hebben. Ik geloof dat de psychische problemen er bovenop komen, soms als gevolg van het autisme. Zoals je een depressie kan ontwikkelen omwille van pestgedrag of omdat dingen niet lukken.

In de reklame voor de serie zeggen ze dat een gebroken arm, griep, kanker... dingen zijn waar niemand problemen heeft, maar psychische ziektes worden wel negatief geoordeeld. Onterecht. Ik kan autisme daar niet onder plaatsen. Autisme is geen ziekte waar je iets aan kan doen zoals aan een gebroken arm, griep maar ook depressie bijvoorbeeld (volgens mij).

Enfin, ik denk dat autisme geen psychische ziekte is maar een beperking waar je niks aan kan veranderen. Je kan wel iets doen aan de psychische problemen die je naast of door je autisme kan hebben.

 

Wel helemaal mee eens dat we ons veel te veel druk opleggen om te voldoen aan de normen van de maatschappij en dat dat voor psychische problemen kan zorgen. Ik ondervind dat ik me veel beter voel als ik de druk naast mij kan neerleggen en me niks meer aantrekken van wat anderen van mij vinden als ik niet ben zoals ze zouden willen.

Reactie geplaatst door sky op 06/10/2011 - 08:46:43

Ik denk wel dat dit programma bij mensen eens de ogen zal openen. Onze levensstijl, ons gedrag, de draagkracht, de druk die we ons opleggen,...

Autisme is geen psychische ziekte, het is een stoornis. 

Goed dat autisme aan bod komt, zodat mensen leren begrijpen (in hoeverre dat is weer iets anders) hoe moeilijk dat de maatschappij is voor mensen met ASS. 

Reactie geplaatst door Mie op 06/10/2011 - 12:33:52

Ik vond 't ook een mooie uitzending, al vind ik niet dat het aspect samenleving te veel is belicht (maar dat is een beetje 'in'). Het doet me denken aan wat mijn overgrootouders zeiden (over hun tijd).

De uitspraken van psychiater Dewachter, bv dat onze verdiensten eerder aan onze 'chance' te danken zijn, vond ik het meest inspirerend.

Voor mij is autisme ook geen psychische ziekte maar het leidt volgens mij wel tot een verhoogde kwetsbaarheid bij veel mensen met autisme.

Reactie geplaatst door Tistje op 06/10/2011 - 18:16:26

zeker wel mee eens ik zelf heb autisme en de mensen zijn absoluut te véél eisend en te zwart wit de dag van vandaag ook denken nog altijd véél te véél mensen dat autisten dom zijn terwijl ze singuliere gaven kunnen bezitten

Reactie geplaatst door kim op 06/10/2011 - 19:36:07

Ik begrijp dus niet waarom autisme in deze serie moet besproken worden. Het gaat, volgens mij, weer misvattingen geven.

Tenzij ze het hebben over de "verhoogde kwetsbaarheid" voor psychische ziektes.

Reactie geplaatst door sky op 07/10/2011 - 08:06:05

sky,

ik denk ook dat je het opzet van deze reeks meer moet gaan zoeken in de 'verhoogde kwetsbaarheid' en niet onmiddellijk als 'ziekte'.

ADHD waar ze het over hebben is eigenlijk ook niet te genezen dus,....

Het bovenste artikel van de VVA heeft het ook over 'psychisch welzijn' en 'psychiatrische problemen' en onder dat laatste valt heel veel.

Pieker er maar niet teveel over ;-)

Reactie geplaatst door creatiefje op 07/10/2011 - 08:37:19

Tsja, voor mij moet het juist zijn he. Ik heb het er altijd weer enorm moeilijk mee als je de dingen anders moet horen dan ze gezegd worden. Of als iedereen het anders uitlegt of zo. Het lukt me maar niet. Het zal mijn autisme zijn...

Maar ik neem je raad ter harte hoor Creatiefje. Ik ga er niet verder meer mee bezig zijn. Dat is ten eerste niet leuk en ook niet gezond. Ik erger me ook steeds als ik het weer eens niet goed begrijp. Ik ga dus  niet verder naar de uitzendingen kijken. Het is te moeilijk voor mij. Als ze eens een uitzending maken in "auti-taal" (directer, juister...) zal ik wel kijken.

Reactie geplaatst door sky op 07/10/2011 - 10:04:21

Ik kan je daar wel in bijtreden Sky dat men die formulering over autisme juist moeten zeggen, ik word daar ook ambetant van, als ik mij zo mag uitdrukken. 

Bij autisme komen er wel vaak extra problemen en dat kan op alle vlakken zijn.

Dit programma kan voor sommige mensen een herkenning zijn in hun eigen problematiek of van iemand die ze kennen, terwijl men al de hele tijd niet weten wat er aan de hand is. Het kan wel iets betekenen.

Reactie geplaatst door Mie op 07/10/2011 - 11:28:23

Ik heb de uitzending niet gezien dus ik kan er niets over zeggen.

Ik ben het ermee eens dat ASS geen psychische ziekte is maar ik vind het goed dat erover gesproken wordt. En als we moeten wachten op een programma over ontwikkelingsstoornissen gaan we nog lang mogen wachten voor er over gesproken wordt. 

Het is wel zo dat ASS in de DSM IV staat, en dat is wél een handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen, en wordt het wel als een psychische ziekte gezien. Het is dus niet zo verwonderlijk dat het zo wordt bekeken.

Reactie geplaatst door Celien Blondeel op 07/10/2011 - 15:09:46

Ja, met die invalshoek is dat idd niet verwonderlijk. Goed dat je die duiding geeft, dan kunnen we ook begrijpen hoe ze daarbij komen.

Reactie geplaatst door Mie op 07/10/2011 - 19:13:28

Misschien is er toch op een of andere manier een misverstand ontstaan: er wordt nergens in het programma noch in de aankondigingstekst of het inleidende artikel gezegd dat autisme een psychische ziekte zou zijn, helemaal niet. Het programma gaat ook helemaal niet over psychische ziekten, maar over "psychisch welzijn" en "psychisch welbevinden", en dat is iets helemaal anders (toegegeven: hetzelfde woordje "psychisch" zet ons hier misschien "op het verkeerde been"). En vanuit die invalshoek is het helemaal niet zo bevreemdend dat er in dit programma ook aandacht wordt besteed aan een ontwikkelingsstoornis als autisme. Feit is dat we in onze samenleving nog niet zo heel lang vertrouwd zijn met de term 'autisme'. Een generatie terug was het nauwelijks bekend, vandaag zijn mensen die met kinderen werken veel alerter voor signalen die mogelijks op autisme zouden kunnen wijzen, en ze gaan sneller doorverwijzen naar verder onderzoek. Ik vind het dus wél gerechtvaardigd dat er in deze reeks ook over autisme wordt gepraat. Ik ga in ieder geval wél kijken naar de volgende afleveringen.

Reactie geplaatst door Alexander van Biezen op 08/10/2011 - 21:14:16

Wij gaan thuis ook kijken, zeker en vast. Het lijkt me wel een goed programma. Ik denk ook, op canvas gaan ze niet teveel zever verkopen.

Reactie geplaatst door Mie op 09/10/2011 - 09:39:47

Ik durf niet eens te kijken...

Ik denk wel dat zo lang autisme in dat handboek van psychiatrische of psychische aandoeningen staat, we nooit de juiste hulpverlening gaan krijgen. Ik verlang soms naar iemand die echt weet wat autisme is en die een aanpak kan bieden die werkt. Ik ben zo iemand nog niet tegengekomen ondanks al die mensen die zeggen dat ze weten wat autisme is.

Reactie geplaatst door sky op 11/10/2011 - 08:46:51

Het autisme uit zich zo divers op verschillende vlakken (mede bepalend door andere factoren die een rol spelen zoals IQ, omgevingsfactoren, bijkomende problemen, karakter,...). Het zal moelijk zijn om DE juiste aanpak te vinden net omdat ieder individu ook anders is en toch hetzelfde heeft in de kern van de stoornis. Maar er wordt tegenwoordig al veel kennis  opgedaan. De mensen (vooral buitenstaanders) die zeggen dat ze weten wat het is, hebben ook voor een stuk kennis opgedaan, deels uit ervaring met iemand die autisme heeft of door studie, media,... Ze zullen er wel wat van weten, maar nooit alles, net omdat het ook zo moeilijk is om alles te weten.

Maar er is voor een stuk wel die hoop, dat er meer aan gewerkt wordt om meer te weten te komen over autisme. 

Reactie geplaatst door Mie op 11/10/2011 - 12:19:14

Dat klopt Mie, er wordt aan gewerkt. Mijn hoop is dat er meer zou samengewerkt worden met de mensen met autisme zelf. Dan zou er nog veel meer vooruitgang geboekt worden.

Reactie geplaatst door sky op 11/10/2011 - 12:23:28

Daar heb je wel een punt, misschien wordt dit ook wel gedaan. 

Vanuit de wereld van iemand met autisme, jong en oud (van alle leeftijden waar het mogelijk is), kan men veel inzichten verwerven.

Reactie geplaatst door Mie op 11/10/2011 - 17:35:15

Wat ik persoonlijk belangrijk vind is dat dankzij dit programma toch weer wordt bijgedragen aan de (h)erkenbaarheid van autisme of ASS, en dat kan ik als ouder van een zoon(17j diagnose op 15j) met ASS alleen maar toejuichen. Zoals hier ook al aangegeven is het moeilijk om ASS helemaal te vatten, maar elke informatie er ervaring hierover is altijd welkom...

Reactie geplaatst door Michel op 11/10/2011 - 19:57:26

@Sky: Er is toch aangekondigd dat in het programma ook mensen met autisme aan het woord komen ? In die zin is er dus toch samen gewerkt en zou je hoop iets vervuld kunnen zijn.

Ik heb er trouwens zelf geen probleem mee dat autisme in de DSM staat of met de DSM op zich. Maar misschien associeer ik me dan ook meer met mensen die minder psychisch welzijn hebben. Zo ben ik ook meegestapt in de Mad Pride.

Reactie geplaatst door Tistje op 11/10/2011 - 20:53:22

Tistje, met samenwerken bedoel ik niet getuigenissen geven he. Ik bedoel echt samenwerken, als gelijken. Er zijn ook auti-wetenschappers die wetenschappelijk onderzoek kunnen doen en die ineens autisme van binnenuit kennen. Zij hebben dus al een voorsprong op NT-ers die wel onderzoek doen naar autisme maar het niet echt kunnen bevatten.

Getuigenissen zijn er al massaal veel, boeken van auti's over het autisme in hun leven... er komen er altijd maar meer. Dat is waardevol, maar onvoldoende. Wij zijn zeker tot veel meer in staat. Ik vind zeker dat wij meer kunnen dan gewoon het onderwerp van de onderzoekers zijn. Waarom zou alleen een NT-psychiater goed genoeg zijn? Of een NT-coach? Wij bevestigen op deze manier verdorie voortdurend dat NT-ers beter zijn en meer kunnen dan wij. En dat is niet zo. Wij kunnen ook veel, alleen anders. Iedere keer als een auti getuigt op TV moet daar een NT-er bij zijn als ruggesteun of als wetenschappelijke duider of zoiets. Waarom? Ik kan het begrijpen als het gaat om iemand die vertaalt van auti naar NT, maar meer hoeft toch niet.

Ik was heel blij dat toen Thomas op TV kwam, Peter erbij was. Dat klopte voor mij veel meer.

Reactie geplaatst door sky op 12/10/2011 - 08:36:03

Sky,

Auti of niet, ik denk dat iedereen werk zoekt in zijn interesseveld. Misschien dat psychiater zijn niet echt iets is voor een auti. Niet negatief bedoeld, dit beroep heeft weer met dat inlevingsvermogen te maken en nog vele aspecten inzicht in de gevoelens. En ik denk dat dit een moeilijk punt is. 

Maar er zijn zoveel auti's als wetenschappers of op gelijk welk ander vlak die heel veel betekenen en verrichten. Auti's zijn NIET minder dan NT-ers, ook al kan dit gevoel er wel zijn voor u. 

Reactie geplaatst door Mie op 12/10/2011 - 11:35:54

 

@Sky : Toen Thomas op Tv kwam, was Cis (Schiltmans) er ook bij. Ik denk dat zij toen eerder als "de 'dvd' " (deskundige van dienst) werd beschouwd. Hoewel ik haar eerder als ervaringsdeskundige beschouw (en dat is vooral als waardering bedoeld). Ik kan me ook voorstellen dat niet iedereen met autisme zich ook herkende in Thomas of het ermee eens was.

In het programma gisteren heeft Lien (autiste) het mooi verwoord, ik had daar eigenlijk niets op aan te merken. Ook wat de gon-begeleidster en zelfs de vrouwelijke prof (even de naam kwijt) zei vond ik interessant, maar het is gewoon een andere invalshoek. Met de andere 'deskundige' had ik minder op;

Reactie geplaatst door Tistje op 12/10/2011 - 13:36:55

Misschien komen mijn ideeën te vroeg...

of misschien komt het doordat ik opgroeide in de jaren 60...

maar ik geloof heel erg in gelijkheid van mensen.

 

Ik krijg alleszins grijs haar van uitspraken als: maar dat is toch niks voor een auti. Ik zou er nooit aan denken om tegen een NT-er te zeggen dat hij geen job moet zoeken in de IT-sector want dat dat toch veel meer voor auti's is. Laat gewoon iedereen vrij om zijn eigen ambities proberen waar te maken.

Er zijn auti's in de politiek (ook niks voor auti's), er zijn auti-dokters, auti-schooldirecteur, auti-opvoeders.... Een voor de hand liggend voorbeeld van een auti-wetenschapster die ook onderzoek doet naar autime is Temple Grandin...

Ik merk wel, mede op deze sit (vooral als het gaat over relaties met een auti), dat er auti's zijn die zich graag settelen in hun afhankelijke positie en dat hoeft niet eens negatief te zijn. Maar er zijn er ook die dat niet doen (eigenlijk net zoals bij NT-er).

Ik geloof heel vast dat auti's en NT-ers mekaar heel goed kunnen aanvullen en zo tot een betere maatschappij te komen.

Dus nee, ik voel me helemaal niet de mindere van NT-ers, hoewel ik vaak wel zo bekeken ben geweest. Ik ben er wel erg gevoelig voor en misschien komt dat wel door de tijd waarin ik opgroeide.

Dus het spijt me als wat ik zeg verkeerd aankomt. Het zijn gewoon mijn ideeën en als jullie er anders over denken dan is dat prima. Dat geeft dan stof tot discussie en daardoor groeien we.

Reactie geplaatst door sky op 12/10/2011 - 16:07:02

Sky schreef
[Getuigenissen zijn er al massaal veel, boeken van auti's over het autisme in hun leven... er komen er altijd maar meer. Dat is waardevol, maar onvoldoende. Wij zijn zeker tot veel meer in staat. Ik vind zeker dat wij meer kunnen dan gewoon het onderwerp van de onderzoekers zijn. Waarom zou alleen een NT-psychiater goed genoeg zijn? Of een NT-coach? Wij bevestigen op deze manier verdorie voortdurend dat NT-ers beter zijn en meer kunnen dan wij. En dat is niet zo. Wij kunnen ook veel, alleen anders. Iedere keer als een auti getuigt op TV moet daar een NT-er bij zijn als ruggesteun of als wetenschappelijke duider of zoiets. Waarom?]

Waarom? Omdat de meerderheid bepaalt wat 'normaal ' wordt beschouwd. Wie daarbuiten valt -autisten dus, vermits niet in de meerderheid- wordt buitenstaander, zeg maar 'abnormaal', al dan niet met pejoratieve bijbedoelingen.
Moest 60% van de bevolking autist zijn, dan zouden deze bepalen dat wat we nu N-T'ers noemen 'abnormaal' zijn. Heerlijk ;-)

Reactie geplaatst door Lukas op 12/12/2011 - 22:29:36
autisme telefoon

Vlaamse Vereniging Autisme

Welkom op de ontmoetingsplek voor mensen met autisme en hun ouders, familie en sociaal netwerk

Kalender

Mei 2012
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Steun ons!

Steek de handen uit de mouwen als VVA-vrijwilliger of word lid!

Je kan ons ook financieel steunen.