uitgebreid

Aanmelden op VVA

wachtwoord vergeten?

Ervaring

Overstap Bijzonder Onderwijs

Aangemaakt door: Evy85

Op: 30/01/2017 20:23

Mijn zoon van 5 jaar heeft sinds september '16 zijn diagnose ASS met normale begaafdheid.
Vandaag hadden we evaluatie van zijn GON begeleiding en er wordt ook samen met de juf aangeraden om de overstap te maken naar het bijzonder onderwijs, in september als hij naar het lager onderwijs gaat. Dit om het gemakkelijker te maken voor hem om te kunnen volgen. Nu is hij heel vaak afgeleid en begrijpt hij de opdrachten niet omdat ze niet doorkomen.

Als er individueel gewerkt wordt met hem begrijpt hij wel alles. Nu vinden we dit zelf wel een hele moeilijke beslissing want hij heeft al een heel beeld voor hem van zijn 'vriendjes' waar hij altijd dacht bij te zitten en zo benieuwd naar het 'eerste leerjaar' bij zijn gewone school nu!

Ook zit zijn zusje bij hem op school en vind ik het wat jammer om de kinderen uit elkaar te halen (ze gaan dan 's morgens ook niet meer samen naar de opvang).

Wie heeft dit nog meegemaakt?

Thema: autisme algemeen | begeleiding en ondersteuninggroepsbegeleiding > individuele begeleiding > gezin > onderwijs > buitengewoon onderwijs > geïntegreerd onderwijs (GON) > gewoon onderwijs > inclusief onderwijs

Reacties

Hallo, ik ben mama van 3 kinderen waarvan 1 met de diagnose ASS, ADHD, dyscalculi en een leerstoornis.  Mijn zoon is tem het 3de llj naar het gewoon onderwijs gegaan met zijn broers.  Maar het werd elk jaar moeilijker en moeilijker om hem erdoor te krijgen.  Hij werd thuis ook heel aggresief en kreeg veel woede uitbarstingen.  Het lukte niet meer om het te laten slapen enz... tot we met het clb en school overlegd hebben om hem nr het bijzonder onderwijs te laten overstappen.  Dit is dan nu gebeurt sedert september'16.  De beste keuze ooit, echt waar.  We zijn er wel al een hele tijd mee bezig, hij mocht mee om een school te kiezen (wij hadden er 3 in de omgeving) en hij kreeg veel de kans om met de zorgjuf van school te gaan praten.  Onze zoon vertoeft graag buiten in de natuur, houdt van dieren en simpele dingen.  Daarom was de schoolkeuze snel gemaakt.  Hij gaat met de bus en eet elke dag op school.  Wanneer ik vroeg gedaan heb met werken ga ik hem ophalen om ook wat mensen aan die schoolpoort te leren kennen en de juffen vaak te kunnen spreken.  De aanpak is dan ook heel anders maar het loont.  

Mijn boodschap is ... veel praten, uw zoon mee laten beslissen en genoeg langs gaan.  Veel succes

Reactie geplaatst door bibi op 01/02/2017 - 09:52:42

Mijn zoontje is ook 5 jaar. De diagnose is wel al rond zijn 2 jaar gesteld. Hij zit nu in de tweede kleuterklas maar moet ook volgend jaar de overstap maken naar het bijzonder onderwijs. Bij ons gaat ook alles goed als hij samenwerkt met de GON juf. Hij heeft heel veel extra begeleiding nodig en dat kan niet meer in de derde kleuterklas. Hij communiceert niet echt met andere kinderen dus ik denk niet dat hij vaste vriendjes heeft. Toch zal het moeilijk zijn omdat hij het daar zo gewoon is.

Hopelijk maken ze snel nieuwe vriendjes en komen ze in een leuk klasje terecht.

Reactie geplaatst door liselore op 09/02/2017 - 17:13:58

Mijn zoontje is ook 5 jaar. De diagnose is wel al rond zijn 2 jaar gesteld. Hij zit nu in de tweede kleuterklas maar moet ook volgend jaar de overstap maken naar het bijzonder onderwijs. Bij ons gaat ook alles goed als hij samenwerkt met de GON juf. Hij heeft heel veel extra begeleiding nodig en dat kan niet meer in de derde kleuterklas. Hij communiceert niet echt met andere kinderen dus ik denk niet dat hij vaste vriendjes heeft. Toch zal het moeilijk zijn omdat hij het daar zo gewoon is.

Hopelijk maken ze snel nieuwe vriendjes en komen ze in een leuk klasje terecht.

Reactie geplaatst door liselore op 09/02/2017 - 17:14:09

Hallo,

Wij hebben een heel vergelijkbare situatie. Onze zoon heeft de diagnose ASS gekregen in de 2de kleuterklas. In de derde kleuterklas heeft hij GON begeleiding gekregen. De school had de voorkeur om onze zoon het derde kleuterklasje te laten overdoen, maar wij gaven de voorkeur om hem in zijn vertrouwde klasgroep te houden en naar het eerste leerjaar te laten doorstromen. Bij de start was hij zeer enthousiast, maar hij kon de snelheid van de groep niet bijhouden en hij haakte steeds verder af. Na overleg met verschillende partijen hebben we besloten om naar het buitengewoon onderwijs over te gaan. We hebben met hem verschillende scholen bezocht en uiteindelijk gekozen voor een school met een grote tuin, een grote speelplaats, een moestuin met serre (dit gaf voor hem de doorslag). We hebben er sindsdien bijna alke dag met hem over gepraat, dat hij zijn vrienden niet veel meer ging zien, en dat hij naar een andere school zou gaan dan zijn zus, vooral met dat laatste had hij het moeilijk.

De eerste maanden in het buitengewoon onderwijs waren bijzonder moeilijk, hij was schoolmoe, onzeker, gesloten,...

Nu, 5 maanden later, voelt hij zich super! Om de tijd op de bus te doden (voor ons het grootste nadeel, meer dan een uur onderweg) heeft hij een tablet gekregen. Hij gaat graag naar school, heeft nieuwe vrienden gemaakt, en hij heeft zin gekregen om nog buiten school te sporten, nl G-voetbal. Het lezen gaat moeilijk vooruit, maar wat rekenen betreft heeft hij zijn achterstand al helemaal weggewerkt. Het gestructureerd en individueel werken, de kleine klasgroepen,... maakt een wereld van verschil. Ook na school hebben wij nu een zoon die volop geniet. De overstap maakte ons, net als bij jullie, bezorgd, maar het is onze beste beslissing geweest.

Onze kinderen hebben een goede onderlinge band, maar onze dochter kan toch enorm genieten van haar momenten zonder haar broer.

Reactie geplaatst door Dirk1980 op 11/02/2017 - 17:47:24
Onze zoon is 6jaar. ASS en ADHD en hoogbegaafd vastgesteld in september 2016. Hij zit nu in het eerste leerjaar van het gewoon onderwijs. Er werd onmiddellijk gezorgd voor GON begeleiding op school twee uur per week. Hij neemt medicatie om de ADHD te onderdrukken tijdens de schooluren om zo toch de lessen mee te kunnen volgen en zich te concentreren. De juf doet ook al het mogelijke om hem goed te begeleiden. Maar ondanks dit alles blijkt het toch niet te lukken. Onze zoon krijgt veel woede-uitbarstingen wanneer hij denkt dat iets niet correct verloopt, doet andere kindjes pijn, loopt volledig verloren op de speelplaats, stoort dan maar opnieuw de andere leerlingen, trekt steeds de mutsen af van andere kinderen, vindt hun reactie daarop hilarisch, slaat volledig tilt door het rumoer in de eetzaal,... kortom hij komt volledig uitgeput en overprikkelt thuis. Zijn schoolresultaten zijn wel goed, vooral bij rekenen zit hij voorop. Lezen is moeilijker voor hem, maar dat begint nu ook goed te lukken. Ondanks zijn resultaten denken we erover na om de overstap te maken naar het bijzonder onderwijs. Het CLB en de GON begeleidster denken ook dat dit de beste oplossing zou zijn. Op vlak van sociale communicatie heeft onze zoon een achterstand en in het bijzonder onderwijs zijn er minder prikkels en kunnen ze hem nog beter begeleiden. Ook hij heeft een zusje in het tweede leerjaar en ze doen ook alles samen, maar zij begint zich meer en meer te schamen voor haar broer ten opzichte van haar vriendinnetjes. Ze is tenslotte ook nog maar een kind en ze krijgt het soms hard te verduren want onze zoon werkt nogal dikwijls zijn frustraties uit op zus. Dan krijgt ze een duw of een klap. Ze zien elkaar doodgraag maar het is nooit evident. Misschien als broer naar een andere school zal gaan kan zus terug meer kind zijn zonder zich zorgen te maken, althans niet op school....
Reactie geplaatst door Karolien op 14/02/2017 - 11:15:18

Hier deed het ook pijn als we eerst onze eerste zoon, en twee jaar later onze tweede zoon naar type 9 moesten laten overgaan. En toch, zeer goede keuze. Voor de zonen is het echt nodig, en zus is ook meer 'gerust'. Het is niet evident om brusje te zijn, en op school is zij nu een kind als de anderen. De thuissituatie is wel gekend op haar school, en vele ouders van klasgenoten kennen die ook ( oudere broers/zussen van haar klasgenoten hebben deels in de klas van mijn 2de zoon gezeten).

Reactie geplaatst door markris op 21/03/2017 - 16:34:31
autisme telefoon

Vlaamse Vereniging Autisme

Welkom op de ontmoetingsplek voor mensen met autisme en hun ouders, familie en sociaal netwerk

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Kalender

Maart 2017
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Steun ons!

Steek de handen uit de mouwen als VVA-vrijwilliger of word lid!

Je kan ons ook financieel steunen.